Program aktualizačného vzdelávania
Nenásilná komunikácia v školskom prostredí
Poskytovateľ vzdelávania (škola, školské zariadenie): názov, sídlo a identifikačné číslo:
Základná umelecká škola, Hlavná 143/40, 05938 Štrba IČO: 37876546 |
v súčinnosti s ProSchool, s.r.o. Kosorín 177, 966 24. V zastúpení (lektor) PaedDr. Marian Majzlík, PhD., na základe Oprávnenia na poskytovanie inovačného vzdelávania ev. číslo: 35/2022 - IV. V súlade so zákonom č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch o odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Názov vzdelávacieho programu:
Nenásilná komunikácia v školskom prostredí
Anotácia programu aktualizačného vzdelávania:
Predkladaný program aktualizačného vzdelávania sa zameriava na podporu inkluzívneho prístupu a inkluzívneho vzdelávania v školách a celkovo v školskom prostredí prostredníctvom využívania špecifického typu komunikácie – nenásilnej komunikácie. Tento spôsob komunikácie je možný uplatňovať voči žiakom bez rozdielu, voči rodičom a zákonným zástupcom, a taktiež medzi pedagogickými a odbornými zamestnancami navzájom. Vzdelávanie sa opiera o overený koncept nenásilnej komunikácie od. M. B. Rosenberga a vsádza ho do školského prostredia.
Meno, priezvisko a podpis odborného garanta (PZ alebo OZ s 2. atestáciou alebo riaditeľ):
Mgr. Marián Šabla DiS. art,. |
Druh vzdelávania: aktualizačné vzdelávanie
Rozsah vzdelávania: 20 hodín
Forma vzdelávania: dištančná 20 hodín
Hlavný cieľ aktualizačného vzdelávania:
Hlavným cieľom vzdelávacieho programu je rozvinúť a aktualizovať vedomosti, schopnosti a zručnosti absolventov v oblasti využívania nenásilnej komunikácie k partnerovi v komunikácii (žiak, kolega, rodič a i.) v škole a školskom prostredí.
Čiastkové ciele vzdelávania:
Obsah a rozsah aktualizačného vzdelávania:
Téma vzdelávania |
forma |
rozsah |
||
1. Požiadavky doby vo vzťahu ku komunikácii v školskom prostredí |
dištančná |
2 h |
||
Komunikácia a efektivita dosahovania výchovno-vzdelávacích cieľov, spoločenské východiská zmeny spôsobu komunikácie od pedagogického alebo odborného zamestnanca smerom k žiakovi, nenásilná komunikácia ako výsostne ľudská komunikácia. + študijné texty + výkladové video |
||||
2. Identifikovanie málo podnetnej komunikácie |
dištančná |
2 h |
||
Definovanie málo podnetnej komunikácie a jej súčastí – manipulácia, moralizovanie, porovnávanie, zbavovanie sa zodpovednosti, príkazy a vynášanie súdov. + študijné texty + výkladové video |
||||
3. Nenásilná komunikácia a jej súčasti |
dištančná |
2 h |
||
Základný teoretický rámec a charakter nenásilnej komunikácie, spôsob jej využívania v škole a v školskom prostredí, empatia ako neoddeliteľná súčasť nenásilnej komunikácie, základné súčasti nenásilnej komunikácie (pozorovanie, pocity, potreby a požiadavky). + študijné texty + výkladové video + pracovný materiál – Štyri základné časti nenásilnej komunikácie |
||||
4. Vnímanie komunikačného partnera v nenásilnej komunikácii |
dištančná |
2 h |
||
Empatické vnímanie, porozumenie, vnímanie potrieb a požiadaviek, formulácia otázok smerovaných k pozorovaniu, pocitom, potrebám a k požiadavkám od partnera v komunikácii, príklady z praxe. + študijné texty + výkladové video |
||||
5. Empatia, spektrum jej využitia v nenásilnej komunikácii |
dištančná |
2 h |
||
Empatia uplatňovaná smerom k sebe, opúšťanie starých myšlienkových vzorcov, láskyplné sebahodnotenie, uvedomenie si jedinečnosti, rozhodnutie o svojom konaní, slovné konštrukcie narúšajúce empatickú komunikáciu, príklady z praxe. + študijné texty + výkladové video |
||||
6. Realizácia pozorovania v nenásilnej komunikácii |
dištančná |
2 h |
||
Základný rozmer pozorovania a jeho vyjadrenie v súlade s princípmi nenásilnej komunikácie, pozorovanie a hodnotenie, zmena hodnotiacich výrokov na výroky popisné, príklady z praxe. + študijné texty + výkladové video + pozorovanie a hodnotenie - cvičenie |
||||
7. Vyjadrenie citov a pocitov v nenásilnej komunikácii |
dištančná |
2 h |
||
Cit a pocit, pocit v komunikácii, pocity v komunikácii a nežiadúca citová manipulácia, vyjadrovanie pocitov v súlade s princípmi nenásilnej komunikácie, prijímanie zodpovednosti za svoje pocity, príklady z praxe. + študijné texty + výkladové video + pocity a potreby – pracovný materiál |
||||
8. Vyjadrenie potrieb v nenásilnej komunikácii a ich vzťah k pocitom |
dištančná |
2 h |
||
Základná charakteristika potrieb, Maslowova hierarchia potrieb, následky neuspokojenia potrieb, kritika, spôsoby vyjadrovania potrieb v súlade s princípmi nenásilnej komunikácie, príklady z praxe. + študijné texty + výkladové video |
||||
9. Formulácia požiadaviek v nenásilnej komunikácii |
dištančná |
2 h |
||
Prosba a požiadavka, formulácia konkrétnych požiadaviek, príkaz a požiadavka – rozdiely, formulácia otázok v súvislosti s požiadavkami v nenásilnej komunikácii, overovanie porozumenia, príklady z praxe. + študijné texty + výkladové video |
||||
10. Zopakujte si! |
dištančná |
2 h |
||
Zopakovanie problematiky používania nenásilnej komunikácie v škole a v školskom prostredí. Základné informácie a zhrnutie problematiky. + pracovné listy 2ks + cvičné testy 2ks + komentovaná prezentácia + odporúčaná literatúra |
||||
Spolu |
dištančná |
20 h |
||
Získané profesijné kompetencie absolventa programu vzdelávania:
Absolvent na základe úspešne ukončeného aktualizačného vzdelávania pozná súvislosti medzi zmenami spoločnosti, inkluzívnym prístupom a využívaním nenásilnej komunikácie v škole a v školskom prostredí. Absolvent pozná a vie využívať nenásilnú komunikáciu v súlade s jej základnými princípmi. Absolvent dokáže empaticky vnímať partnera v komunikácii a vie formulovať svoje pozorovanie, potreby, pocity a požiadavky.
Opatrenia na zabezpečenie kvality:
Podmienky ukončenia:
Pečiatka a podpis poskytovateľa: v. r. Mgr. Marián Šabla DiS. art.
Hodnotenie AV realizovaného v šk. r. 2024/2025 v dňoch: 20.12.2024 – 20.01.2025
Nenásilná komunikácia v školskom prostredí
20 hodín
|
1 - veľmi nespokojný |
2- nespokojný |
3- priemerné |
4- spokojný |
5- veľmi spokojný |
Priemerný počet bodov z max počtu - 5 bodov |
Prehľadnosť online programu: |
0 |
0 |
0 |
5 |
9 |
|
Študijné materiály (videá a učebné texty): |
0 |
0 |
0 |
3 |
11 |
|
Pracovné materiály (pracovné listy a iné): |
0 |
0 |
0 |
5 |
9 |
|
Celkové hodnotenie spracovania dištančnej časti: |
0 |
0 |
0 |
3 |
11 |
|
|
1 - veľmi nespokojný |
2- nespokojný |
3- priemerné |
4- spokojný |
5- veľmi spokojný |
Priemerný počet bodov z max počtu - 5 bodov |
Odbornosť obsahu: |
0 |
0 |
0 |
3 |
11 |
|
Prínos pre prax: |
0 |
0 |
0 |
5 |
9 |
|
Atraktivita, zaujímavosť obsahu: |
0 |
0 |
0 |
2 |
12 |
|
Sumárne hodnotenie obsahu vzdelávania: |
0 |
0 |
0 |
4 |
10 |
|
|
1 - veľmi nespokojný |
2- nespokojný |
3- priemerné |
4- spokojný |
5- veľmi spokojný |
Priemerný počet bodov z max počtu - 5 bodov |
Sumárne hodnotenie vzdelávania: |
0 |
0 |
0 |
4 |
10 |
|