Aktualizačné vzdelávanie - Nenásilná komunikácia v školskom prostredí

Dátum zverejnenia: 20.03.2025
Kategória: Oznamy Ročník: 2025

 Program aktualizačného vzdelávania

Nenásilná komunikácia v školskom prostredí

 

Poskytovateľ vzdelávania (škola, školské zariadenie): názov, sídlo a identifikačné číslo:

 

 

Základná umelecká škola, Hlavná 143/40, 05938 Štrba

                                                               IČO: 37876546

 

v súčinnosti s ProSchool, s.r.o. Kosorín 177, 966 24. V zastúpení (lektor) PaedDr. Marian Majzlík, PhD., na základe Oprávnenia na poskytovanie inovačného vzdelávania ev. číslo: 35/2022 - IV. V súlade so zákonom č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch o odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

 

Názov vzdelávacieho programu:

Nenásilná komunikácia v školskom prostredí

 

Anotácia programu aktualizačného vzdelávania:

Predkladaný program aktualizačného vzdelávania sa zameriava na podporu inkluzívneho prístupu a inkluzívneho vzdelávania v školách a celkovo v školskom prostredí prostredníctvom využívania špecifického typu komunikácie – nenásilnej komunikácie. Tento spôsob komunikácie je možný uplatňovať voči žiakom bez rozdielu, voči rodičom a zákonným zástupcom, a taktiež medzi pedagogickými a odbornými zamestnancami navzájom. Vzdelávanie sa opiera o overený koncept nenásilnej komunikácie od. M. B. Rosenberga a vsádza ho do školského prostredia.

 

 

Meno, priezvisko a podpis odborného garanta (PZ alebo OZ s 2. atestáciou alebo riaditeľ):

 

 

Mgr. Marián Šabla DiS. art,.

 

Druh vzdelávania:                 aktualizačné vzdelávanie

 

Rozsah vzdelávania:              20 hodín

 

Forma vzdelávania:              dištančná 20 hodín

 

Hlavný cieľ aktualizačného vzdelávania:

Hlavným cieľom vzdelávacieho programu je rozvinúť a aktualizovať vedomosti, schopnosti a zručnosti absolventov v oblasti využívania nenásilnej komunikácie k partnerovi v komunikácii (žiak, kolega, rodič a i.) v škole a školskom prostredí.

 

Čiastkové  ciele vzdelávania:

  • Poznať základné východiská potreby zmeny komunikácie v školskom prostredí.
  • Vedieť identifikovať málo podnetnú komunikáciu a eliminovať ju.
  • Naučiť sa empaticky vnímať partnera v komunikácii a primerane na neho reagovať.
  • Poznať a v praxi vedieť uplatniť základné myšlienky nenásilnej komunikácie.
  • Poznať základný rámec nenásilnej komunikácie – pozorovanie, pocity, potreby a prosby.
  • Vedieť vyjadriť pozorovanie bez hodnotenia v komunikácii.
  • Naučiť sa vhodne vyjadrovať a spracovať rôzne pocity a potreby v komunikácii.
  • Naučiť sa vhodne formulovať prosby v komunikácii.

 

Obsah a rozsah aktualizačného vzdelávania:

 

Téma vzdelávania

forma

rozsah

1. Požiadavky doby vo vzťahu ku komunikácii v školskom prostredí

dištančná

2 h

Komunikácia a efektivita dosahovania výchovno-vzdelávacích cieľov, spoločenské východiská zmeny spôsobu komunikácie od pedagogického alebo odborného zamestnanca smerom k žiakovi, nenásilná komunikácia ako výsostne ľudská komunikácia.

+ študijné texty

+ výkladové video

2. Identifikovanie málo podnetnej komunikácie

dištančná

2 h

Definovanie málo podnetnej komunikácie a jej súčastí – manipulácia, moralizovanie, porovnávanie, zbavovanie sa zodpovednosti, príkazy a vynášanie súdov.

+ študijné texty

+ výkladové video

 3. Nenásilná komunikácia a jej súčasti

dištančná

2 h

Základný teoretický rámec a charakter nenásilnej komunikácie, spôsob jej využívania v škole a v školskom prostredí, empatia ako neoddeliteľná súčasť nenásilnej komunikácie, základné súčasti nenásilnej komunikácie (pozorovanie, pocity, potreby a požiadavky).

+ študijné texty

+ výkladové video

+ pracovný materiál – Štyri základné časti nenásilnej komunikácie

4. Vnímanie komunikačného partnera v nenásilnej komunikácii

dištančná

2 h

Empatické vnímanie, porozumenie, vnímanie potrieb a požiadaviek, formulácia otázok smerovaných k pozorovaniu, pocitom, potrebám a k požiadavkám od partnera v komunikácii, príklady z praxe.

+ študijné texty

+ výkladové video

5. Empatia, spektrum jej využitia v nenásilnej komunikácii

 dištančná

  2 h

Empatia uplatňovaná smerom k sebe, opúšťanie starých myšlienkových vzorcov, láskyplné sebahodnotenie, uvedomenie si jedinečnosti, rozhodnutie o svojom konaní, slovné konštrukcie narúšajúce empatickú komunikáciu, príklady z praxe.

+ študijné texty

+ výkladové video

6. Realizácia pozorovania v nenásilnej komunikácii

dištančná

2 h

Základný rozmer pozorovania a jeho vyjadrenie v súlade s princípmi nenásilnej komunikácie, pozorovanie a hodnotenie, zmena hodnotiacich výrokov na výroky popisné, príklady z praxe.

+ študijné texty

+ výkladové video

+ pozorovanie a hodnotenie - cvičenie

7. Vyjadrenie citov a pocitov v nenásilnej komunikácii

dištančná

2 h

Cit a pocit, pocit v komunikácii, pocity v komunikácii a nežiadúca citová manipulácia, vyjadrovanie pocitov v súlade s princípmi nenásilnej komunikácie, prijímanie zodpovednosti za svoje pocity, príklady z praxe.

+ študijné texty

+ výkladové video

+ pocity a potreby – pracovný materiál

8. Vyjadrenie potrieb v nenásilnej komunikácii a ich vzťah k pocitom

dištančná

2 h

Základná charakteristika potrieb, Maslowova hierarchia potrieb, následky neuspokojenia potrieb, kritika, spôsoby vyjadrovania potrieb v súlade s princípmi nenásilnej komunikácie, príklady z praxe.

+ študijné texty

+ výkladové video

9. Formulácia požiadaviek v nenásilnej komunikácii

dištančná

2 h

Prosba a požiadavka, formulácia konkrétnych požiadaviek, príkaz a požiadavka – rozdiely, formulácia otázok v súvislosti s požiadavkami v nenásilnej komunikácii, overovanie porozumenia, príklady z praxe. 

+ študijné texty

+ výkladové video

10. Zopakujte si!

dištančná

2 h

Zopakovanie problematiky používania nenásilnej komunikácie v škole a v školskom prostredí. Základné informácie a zhrnutie problematiky.

+ pracovné listy 2ks

+ cvičné testy 2ks

+ komentovaná prezentácia

+ odporúčaná literatúra

Spolu

dištančná

20 h

         

 

Získané profesijné kompetencie absolventa programu vzdelávania:

Absolvent na základe úspešne ukončeného aktualizačného vzdelávania pozná súvislosti medzi zmenami spoločnosti, inkluzívnym prístupom a využívaním nenásilnej komunikácie v škole a v školskom prostredí. Absolvent pozná a vie využívať nenásilnú komunikáciu v súlade s jej základnými princípmi. Absolvent dokáže empaticky vnímať partnera v komunikácii a vie formulovať svoje pozorovanie, potreby, pocity a požiadavky.

 

Opatrenia na zabezpečenie kvality:

  • Pedagogický a odborný zamestnanec je na vzdelávanie zaradený na základe vzdelávacej potreby školy alebo školského zariadenia:
    • začínajúci PZ a OZ,
    • samostatný PZ a OZ,
    • PZ a OZ s prvou atestáciou,
    • PZ a OZ s druhou atestáciou.
  • Personálne zabezpečenie vzdelávania je v súčinnosti s ProSchool, s.r.o.
  • Vzdelávanie je poskytované dištančne vo forme komplexného online programu - online program poskytuje vypracované jednotlivé témy vo forme výkladových videí, inštruktážnych videí, učebných textov, pracovných listov, cvičení, cvičných testov a odporúčanej literatúry.
  • U účastníkov je potreba pripojenia na internet a zariadenie prehrávajúce videá (smart telefón, note book, PC, tablet).

 

Podmienky ukončenia:

  • Vzdelávanie sa ukončuje v horizonte cca 1 mesiac od začiatku jeho realizácie (lehota sa môže podľa potreby predĺžiť).
  • Účastník absolvuje dištančné vzdelávanie.
  • Vzdelávanie sa ukončí testom z obsahu vzdelávania.
  • Test vyhodnotí riaditeľ školy/školského zariadenia alebo garant vzdelávania.
  • Na vypracovanie záverečného testu je určených 20 min.
  • Test obsahuje 10 otázok (vždy je správna len jedna odpoveď).
  • Hodnotenie testu: 0 - 6 správnych odpovedí - nevyhovel                                                                     7 - 10 správnych odpovedí - vyhovel

 

 

Pečiatka a podpis poskytovateľa: v. r. Mgr. Marián Šabla DiS. art.

 

Hodnotenie AV realizovaného v šk. r. 2024/2025 v dňoch: 20.12.2024 – 20.01.2025

Nenásilná komunikácia v školskom prostredí

20 hodín

  1. Hodnotenie spracovania dištančnej časti - online programu

 

1 - veľmi nespokojný

2- nespokojný

3- priemerné

4- spokojný

5- veľmi spokojný

Priemerný počet bodov z max počtu

- 5 bodov

Prehľadnosť online programu:

0

0

0

5

9

 

Študijné materiály (videá a učebné texty):

0

0

0

3

11

 

Pracovné materiály (pracovné listy a iné):

0

0

0

5

9

 

Celkové hodnotenie spracovania dištančnej časti:

0

0

0

3

11

 

 

  1. Hodnotenie obsahu vzdelávania (zaškrtnite):

 

1 - veľmi nespokojný

2- nespokojný

3- priemerné

4- spokojný

5- veľmi spokojný

Priemerný počet bodov z max počtu

-  5 bodov

Odbornosť obsahu:

0

0

0

3

11

 

Prínos pre prax:

0

0

0

5

9

 

Atraktivita, zaujímavosť obsahu:

0

0

0

2

12

 

Sumárne hodnotenie obsahu vzdelávania:

0

0

0

4

10

 

 

  1. Sumárne hodnotenie vzdelávania

 

1 - veľmi nespokojný

2- nespokojný

3- priemerné

4- spokojný

5- veľmi spokojný

Priemerný počet bodov z max počtu

- 5 bodov

Sumárne hodnotenie vzdelávania:

0

0

0

4

10